To byl ten den, kdy se ropa obchodovala za záporné hodnoty

V rámci seriálu “To byl ten den, kdy…” nemohu nechat tuhle událost bez povšimnutí. Květnový futures kontrakt na americkou WTI ropu (CLK2020) se dnes obchodoval za záporné hodnoty. Ba co víc… Denní low bylo -40,32 USD za barel, takže za nákup jednoho kontraktu by vám prodávající dokonce zaplatil! Nebo to tak není?

Květnový futures kontrakt (CLK2020) se poprvé v historii obchodoval za záporné hodnoty!

Čistě v teoretické rovině by stačilo nakoupit obrovské množství barelů, vyinkasovat peníze a ropu potom někam uskladnit nebo třeba vylít do moře :-) Pokud jste ale retailový obchodník jako já, tak u většiny brokerů nemůžete držet futures kontrakty (pojící se se skladovacími náklady) do jejich expirace. Broker by vám takovouto pozici uzavřel mnohem dříve. U Interactive Brokers standardně dva obchodní dny před tzv. last trading day (LTD), takže by k automatickému uzavření květnového kontraktu došlo už 17.4.2020, a to byla cena ještě “závratných” 18.27 USD za barel.

Co bylo důvodem tak obrovského propadu ceny ropy? Pravděpodobně přeplněné skladovací kapacity v USA a papírové pozice na futures trzích. Při obchodování s futures kontrakty musí být všechny otevřené pozice při expiraci kontraktu sladěny s fyzickým dodáním dané komodity. Spekulativní obchody se obvykle otevírají s úmyslem je později uzavřít nebo vyrovnat ještě před expirací.

Pokud obchodník postrádá možnost převzít fyzickou dodávku komodity (ať už z důvodu neexistence přístupu ke skladování nebo okamžité poptávce), musí být tyto pozice na futures trzích zlikvidovány. A vše nasvědčuje tomu, že tohle se dělo dnes. Bez možnosti skladování ropy musely být likvidovány velké pozice, čímž vznikla nadměrná nabídka papírové ropy, nikoliv však fyzické, což mělo za následek totální kolaps vypořádací ceny, tzv. settlement price.

Každopádně ať už takto masivní propad způsobilo cokoliv, bylo to teda hodně crazy.


,
Subscribe
Upozornit na
guest

0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Přejít nahoru