20 největších společností z indexu S&P 500 dle tržní kapitalizace (1990 – 2024)

Top 20 společností S&P 500 dle tržní kapitalizace v roce 2024

(dne 1.1.2024, v milionech USD)

2024

Celkem: 17,685,160

2,994,000Apple
2,795,000Microsoft
1,749,000Alphabet
1,570,000Amazon
1,223,000NVIDIA
909,770Meta/Facebook
789,930Tesla
772,530Berkshire Hathaway
553,370Eli Lilly
534,590Visa
522,560Broadcom
491,760JPMorgan Chase
486,950UnitedHealth
424,430Walmart
400,530Exxon Mobil
400,130Mastercard
377,320Johnson & Johnson
345,380Procter & Gamble
344,910Home Depot
Zdroj: vlastní kompilace dat z Ycharts.com, Wikipedia.org, Fortune.com a CNN.com.
  • Basic Materials
  • Communication Services
  • Consumer Cyclical
  • Consumer Defensive
  • Energy
  • Financial Services
  • HealthCare
  • Industrials
  • Technology
  • Utilities

Tržní kapitalizace vs. tržní hodnota

Tržní hodnota a tržní kapitalizace jsou dva často používané, a obvykle zaměňované, pojmy při diskusi o ziskovosti a životaschopnosti společností.

Tržní kapitalizace

Tržní kapitalizace (anglicky market cap) je jednoduchý ukazatel založený na ceně akcií. Tržní kapitalizace společnosti se vypočítá vynásobením počtu akcií v oběhu aktuální cenou za akcii. Například společnost s 50 miliony akcií v oběhu a cenou akcie 100 USD za akcii by měla tržní kapitalizaci 5 miliard USD. Tržní kapitalizace je v podstatě synonymem pro tržní hodnotu vlastního kapitálu.

Tržní hodnota

Zatímco tržní kapitalizace se často označuje jako hodnota společnosti, určení skutečné tržní hodnoty společnosti je mnohem složitější. Určuje se na základě ocenění nebo násobků, které investoři společnostem přisuzují, jako je poměr ceny k tržbám (P/S), ceny k zisku (P/E), hodnoty podniku k EBITDA atd. Tyto různé ukazatele zohledňují kromě vlastního kapitálu akcionářů také několik dalších faktorů, jako jsou nesplacené dluhy, potenciál dlouhodobého růstu, zadlužení společnosti, daně a platby úroků. Čím vyšší je ocenění, tím vyšší je tržní hodnota.

Pozn.: anglická jazyková verze stránky je k dispozici zde.

Díky za zpětnou vazbu!   
5 (7)
Přejít nahoru